mozarteffekt eller ej ...
//Maud E
The Mozarteffect (TM)
Mozarteffekten är föreställningen om att man höjer sin IQ, blir intelligentare, om man lyssnar på klassisk musik i allmänhet, och Mozarts K 448 (sats 1) i synnerhet.
Det är också ett registrerat varumärke (se vidare hemsidan här).
Det här är naturligtvis befängt. Till och med Mozarteffektens gudfader Don Campbell verkar ha insett det. Varför då ägna tid åt det i ett TV-program?
Jo, därför att Mozarteffekten är ett spektakulärt exempel på hur djupt rotad föreställningen om den klassiska musikens suveränitet fortfarande är. En föreställning som är möjlig bara om man tror på den "vita" människans överhöghet.
När Mozarteffekten fick medialt genomslag vid mitten av 1990-talet öppnades en ny marknad. I flera amerikanska delstater fick blivande mammor bidrag för att köpa Mozartskivor som skulle spelas för barnen redan på fosterstadiet. Nya leksaker skapades med musik av Mozart. Det skrevs dussintals böcker och hölls tusentals föredrag.
Vår fallenhet för kulturkonservatismen fick fritt utlopp och människor spenderade gladeligen miljarder.
Dessutom fick Mozarteffekten betydelse för musiklärare och kulturpolitiker: äntligen ett handfast argument för rejäla musiksatsningar! I dag verkar friskvårdsresonemang användas allt oftare för att motivera musiksatsningar med offentliga medel.
Jag är skeptisk till sådana resonemang. Människor mår bra av av musik - det är därför musik finns.
Det räcker.
Gunno Klingfors
svt.se